4مه 2023 - بر اساس مقاله ی منتشر شده درDiabetes Research and Clinical Practice، سطوح تخمینی کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی کوچک متراکم یا "sd-LDL"، شاخص قابل توجهی از احتمال بروز دیابت در 10 سال آینده است.

کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی کوچک متراکم- یک نشانگر از دیس لیپیدمی- یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی عروقی است که در افراد مبتلا به دیابت بارزتر است. خطر افزایش کلسترولLDL  در افراد مبتلا به دیابت کمتر شناخته شده است. این مطالعه توسط دکتر تاکاهیرو ایچیکاوا و تیمش با هدف بررسی رابطه ی بین سطوح تخمینی لیپوپروتئین با چگالی کم متراکم کوچک و بروز دیابت نوع 2 انجام شد.

محققان داده های حاصل از معاینه های بهداشتی شرکت پاناسونیک را که بین سال های 2008 تا 2018 اجرا شده بود، بررسی کردند. در مجموع 120613 شرکت کننده در این برنامه تحت معاینات بهداشتی قرار گرفته بودند، که 6080 نفر از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا بودند. الگوریتمی بر اساس مقادیر تری گلیسیرید و کلسترولLDL ، برای تخمین مقدار کلسترول شناور بزرگ(lb) -LDL و کلسترولsd-LDL  مورد استفاده قرار گرفت. ارتباط بین پروفایل لیپیدی و بروز دیابت نوع 2 با استفاده از مدل خطر متناسب کاکس و تجزیه و تحلیل مشخصه ی عملکرد گیرنده وابسته به زمان (ROC) ارزیابی شد.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

· کلسترول LDL، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL)، سطح تخمینی کلسترول شناور بزرگ (lb)-LDL، و سطح تخمینی کلسترولsd-LDL ، همگی با بروز دیابت نوع 2 مرتبط بودند.

· علاوه بر این، مقادیر برش بالا و پایین(cut-off values) برای کلسترول  sd-LDLبرای بروز دیابت نوع 2 در 10 سال، به ترتیب 35.9 میلی گرم بر دسی لیتر و 0.676 میلی گرم بر دسی لیتربود.

· در مقایسه با کلسترول  HDL، LDL، و کلسترول lb-LDL تخمین زده شده؛ کلسترولsd-LDL  تخمین زده شده دارای ناحیه بزرگتری در زیر منحنی بود.

در نتیجه، یافته‌های این مطالعه به وضوح بیان می‌کند که سطوح تخمینی sd-LDL ممکن است یک شاخص کلیدی برای پیش بینی ابتلا به دیابت در طی 10 سال آینده باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/small-dense-ldl-cholesterol-promising-marker-for-detecting-type-2-diabetes-110896